Søk i denne bloggen

onsdag 4. mai 2022

Michael Porter om konkurranseutfordringer, verdikjeder og diamanter

Michael Porter  har skrevet mer enn 20 bøker om strategi og ledelse. Haner en av de store guruene innenfor feltet. Her følger en kort presentasjon av tre av hans første bøker som handler  om konkurranse-utfordringer, verdikjeder og diamanter.










Konkurranse mellom virksomheter innenfor samme bransje. Michael Porter ble født i 1947 i Michigan i USA. Han ble i sin tid en av de yngste heltidsansatte professorer ved Harvard Business School. Han har selv beskrevet sine ambisjoner som professor som å ville gi et bidrag til å forbedre selskaper og andre organisasjoner evne til å konkurrere basert på en grundigere forståelse av hvilke prinsipper som gjelder for konkurranse. Dette har han gjort ved å tilpasse økonomens verktøy til de praktiske utfordringene virksomhetsledere møter. Porters første bok Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, som adresserte disse utfordringene, ble utgitt i 1980. Her definerte han fem konkurransemessige utfordringer som bestemmer hvor sterkt en enkelt virksomhet står seg i konkurransen: Forhandlingsstyrken til leverandører, og til kunder, konkurransen fra eksisterende konkurrenter, utfordringer fra eventuelle nye konkurrenter eller fra nye produkter som kan erstatte de som allerede er i markedet.



Om verdikjeder i utviklingen av konkurransekraft. I 1985 utga Porter boken Competitve Advantage. Her introduserer og forklarer han verdikjeden som en samling av prosesser som en virksomhet utfører for å skape verdier for sine kunder. Å studere, evaluere og stadig utvikle verdikjedene er direkte knyttet til virksomhetens konkurransefordeler. I studier av verdikjeder skiller Porter mellom understøttende aktiviteter og primæraktiviteter. Understøttede aktiviteter er virksomhetens infrastruktur, HR-funksjoner, teknologi og innkjøpsfunksjoner. Primæraktiviteter er inngående logistikk, produksjon, utgående logistikk, markedsføring og salg og service/oppfølging av kunder.



Konkurranse mellom nasjoner. Porter utvidet etter hvert sitt arbeidsfelt til også å omfatte konkurranse mellom nasjoner. I 1990 utga han boken The Competitive Advantage of Nations. Boken var basert på studier av ti nasjoner. Her hevdet han at makroøkonomiske forhold slik som valutakurser, rentenivå og lønnskostnadsnivå er av betydning, men ikke avgjørende for å skape konkurransedyktige virksomheter. Et av hovedargumentene i boken er at nøkkelen til velstand og konkurransefordeler skapes av produktivitet i virksomheter og i arbeidsstyrken sammen. Han presenterte et diamantnettverk bestående av fire integrerte og selvforsterkende faktorer som han mente bestemmer nasjonale konkurransefordeler: Faktorbetingelser, Etterspørselsbetingelser, Relaterte og/eller understøttende virksomheter og Firma strategi, struktur og rivalisering. Informasjon, insentiver og infrastruktur er selvsagt også av betydning for produktiviteten.




Porter har skrevet flere enn 20 bøker så langt i sin karriere og stopper neppe med dette. Det som her er presentert er en liten smakebit av hva han har bidratt med og tilhører vel det vi kan kalle «den klassiske delen» av hans bidrag til utvikling av den verden vi lever i. I en post på denne bloggen har jeg presentert en annen guru, Igor Ansoff, og hans multifaglige tilnærming til strategisk ledelse. Porter er en av de han refererer til for å vise bredden i tilnærminger til "ledelsesfaget". Andre poster på denne bloggen som er klassifisert som lederfagsrelevante og som samtidig er oppsøkt av mange er poster om Maslows behovspyramide, Adizes om ensomme ulver og fire lederroller, Ledelse gjennom firefeltstabeller og Transaksjonsanalyse, som også er et verktøy for egenutvikling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar